“Bureau Naem heeft ons geholpen bij het bedenken van een merknaam en opleveren van een beeldmerk voor onze samenwerking. Geen sinecure als je met drie ziekenhuizen samenwerkt en te maken hebt met bestuurders, marketing-/communicatieadviseurs en medisch professionals.

Waar ik bewondering voor heb is dat Christian Knaap na een aanvankelijk veto op de ‘winnende’ naam opnieuw de uitdaging aanging om de naam te ontwikkelen. Een niet te onderschatten creatief proces, waarbij rekening is gehouden met een waslijst aan randvoorwaarden!

Door mooie voorbeelden van eigennamen, fantasienamen afkortingen en acroniemen te geven verliep het acceptatieproces goed en hebben we de merknaam A.R.T.Z. omarmd met een prachtig logo.
Eigenlijk jammer dat je maar één naam nodig hebt…”

Titia Veldman, Regiocoordinator samenwerkende Gelderse Ziekenhuizen

Een korte beschrijving van de opdracht:

Drie ziekenhuizen. Drie ziekenhuisbesturen. Drie teams van oncologen en specialisten. Drie afdelingen communicatie & marketing. En die dan met alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Hier is Naem als een vis in het water. Het ontwerpen van merkidentiteit binnen samenwerkingen of fusies heeft niet alleen te maken met een creatief en sterk eindresultaat, maar zeker ook met het op één lijn krijgen van alle stakeholders. Het interne ‘verkopen’ van het concept is hierin een essentieel onderdeel om te komen tot een succesvol eindresultaat. Strategische merkontwikkeling 3.0

Naem = Compromisloos. Maar binnen ingewikkelde fusietrajecten ontkom je er niet aan om alle meningen van alle stakeholders mee te laten wegen.
Uiteindelijk hebben we hierom gekozen voor een pragmatische aanvliegroute. Één van de uitgangspunten na diverse intensieve meetings, was om te komen tot een beschrijvende merknaam. En die hebben we hierop ontworpen.

A.R.T.Z. staat voor Alliantie Regionale TopZorg. Een prachtige trotse en beschrijvende aanduiding. En stiekem staat er ook gewoon Artz. Arts dus. Grote kans dat dit het ook gaat worden voor de zorgconsument. Maar in dit geval is die associatie natuurlijk prima. Een dubbele bodem.
En dat vinden wij dan weer leuk.

Voor het logo hebben we een ‘stickermodel’ ontworpen. Zo is dit beeldmerk goed te gebruiken op de verschillende websites van onder andere de ziekenhuizen. De samensmeltende bollen staan voor de huidige en toekomstige nauwe samenwerking binnen hoogwaardige en complexe zorg.

Ook is ziet men er een klavertje vier in; het beeld van troost en geluk.
De gekozen vorm zorgt voor een duidelijke communicatie naar zowel de zorgconsument, de artsen, verpleegkundigen en de verzekeraars.

Naast de standaard ontwerpen voor visitekaartjes, briefpapier en enveloppen, hebben we het totale corporate design aangepakt. Inclusief fotografie.
We hebben een brochure en digitale brochure-format ontworpen, voor zowel de zorgconsument als de verzekeraars.

De stijl van het beeldmerk en de standaard huisstijl hebben we hierin subtiel doorontwikkeld.

Op basis van alle vorige ontwerpitems, hebben we de website van A.R.T.Z. ontworpen en gebouwd. Naast het ontwerp zelf hebben we rekening gehouden met de compatibiliteit van de website met het ingewikkelde en uitgebreide ICT systeem en de verschillende websites van de drie ziekenhuizen.

We hebben het format zó ontwikkelt, dat toekomstige uitbreidingen eenvoudig toe te passen zijn. De eerste uitbreiding op de moedersite, was het portal voor oncologie. Ook deze hebben we ontwikkelt.

Introductiefilm

Voor de kickoff van het merk A.R.T.Z hebben we tevens een introductiefilm gerealiseerd: van idee en storyboard tot en met de productie.
Dit alles met een ongelooflijke tijdsdruk.

Zowel wij als de opdrachtgevers zijn trots op het gezamenlijke resultaat!