Naamcreatie en merkdesign: een supercreatief vak. Maar alles moet ook gecontroleerd en keihard geborgd worden.

Onderzoek en registratie. De harde kant van Naem. U wilt uw naam en/of beeldmerk juridisch beschermen tegen misbruik en bewaken tegen kopieergedrag. Bij internationale ambities wilt U weten of uw naam geen rare dingen betekent in een andere taal of cultuur. Grondig onderzoek behoedt U voor een kostbaar en vervelend namendrama.

Het kan ook zijn dat U juist wil weten waar uw kansen liggen in andere taalgebieden of (sub)culturen. Of dat U uw totale merkidentiteit wil testen onder uw doelgroep, voordat U overgaat tot de lancering van uw nieuwe merk. Voor iedere specifieke vraag heeft Naem een praktische oplossing.

“Succesvolle creaties here to stay, bestaan uit lef, creativiteit, onderzoek, borgen en bewaken. ”

Juridisch

Ons gedegen juridische merkonderzoek in alle beschikbare nationale en internationale merkendatabases en KvK registers voorkomt kostbare fouten ten aanzien van de definitieve naamkeuze. De namen die Naem oplevert aan haar opdrachtgevers worden standaard onderworpen aan wereldwijd identiek merknaamonderzoek. Géén half werk.

Digitaal

Onderzoek en registratie van internetdomeinen, social media en overige gewenste digitale uitingen. Naem heeft veel ervaring in kostenbeperkende acties binnen overnames van bestaande of ten onrechte bezette domeinnamen. En wij geven niet op.

Taalkundig

(Internationaal) linguïstisch onderzoek. Om Fiat Croma effecten te voorkomen. Om klanken te testen. Om strategie doelstellingen te borgen. Naem heeft samen met het EBC Taleninstituut haar eigen onderzoeksmethodiek ontwikkelt en werkt met taalkundigen en native speakers in vrijwel elk land en taalgebied ter wereld. Uniek in Nederland.

Cultureel

Onderzoek naar de spelregels van het culturele landschap waar het merk actief wordt. Omdat bijvoorbeeld de kleur rood iets totaal anders betekent in China dan in Nederland. Want iedere cultuur heeft haar eigen roots en gebruiken. Ook subculturen zoals bijvoorbeeld de jongerencultuur of religieuze cultuur. Overwinnen door je aan te passen.

Merk- en markt

Speciaal voor opdrachtgevers die totaal op zeker willen spelen, kunnen wij enquêtes, testpanels en interviews realiseren. Custom made en specifiek marktonderzoek.
Om namen en visuele uitingen te testen in de markt  en te spiegelen aan de doelgroep. Volledig beslagen ten ijs komen noemen we dat.

Juridische merkregistratie

Naem registreert namen en logo’s wereldwijd als intellectueel eigendom van haar opdrachtgevers(!). Stoute copycats en gelijkende merkuitingen kunnen zo eenvoudig aangepakt worden. En het merk wordt zo ook waardevol en in de toekomst verkoopbaar. Want ook de toekomst van je merk moet je borgen.

Naem is er uitstekend in geslaagd om voor het eerst een serie van plantenrassen te groeperen in een betekenisvolle naam: Lingua. Een naam die voor onze klanten uit de gehele wereld herkenbaar en betekenisvol is. En een naam die bovenal ook een reflectie is van Floricultura en de kwaliteit van onze producten.

Marc EijsackersMarketing en communicatiemanager Floricultura

Ik ben zeer tevreden over het proces, de totstandkoming, de keuzes die wij kregen voor verschillende namen en de snelheid van werken. Achter iedere naam zat een goede argumentatie en zienswijze.We hebben erg veel positieve reacties gekregen op de naam en de ondertitel. Ben je op zoek naar een nieuwe naam of wil je een bedrijf of product starten/lanceren en kom je niet uit de naam? Ga zeker even praten met Naem!

Mathieu van de WaterTrotse eigenaar van Woordhelder

Het was ontzettend leuk om met Naem te werken! Chris is sprankelend, enthousiast en vol creativiteit.
Tijdens het hele proces wist hij steeds iedereen op scherp te houden en mee te denken.
We zijn nog steeds heel erg blij met de naam Belcapo.

Caroline di ModicaMede-eigenaar Belcapo

Naem heeft verder nagedacht dan alleen het bedenken van een nieuwe naam voor onze fusie organisatie. Naem heeft het management team in het creatieve proces geconfronteerd met de verschillende inzichten die er waren in strategie en executie. Hierdoor hebben wij één stapje terug gedaan om vervolgens vele stappen voorwaarts te kunnen maken. Naem, bedankt dat je buiten de scope van je opdracht ons hierop hebt gewezen en geholpen. Top!

Michael van de WateringCEO SYNDLE

Naem heeft ons geholpen bij het bedenken van een merknaam en opleveren van een beeldmerk voor onze samenwerking. Geen sinecure en een niet te onderschatten creatief proces waarbij rekening is gehouden met een waslijst aan randvoorwaarden van de drie verschillende ziekenhuizen. Door mooie voorbeelden van eigennamen, fantasienamen afkortingen en acroniemen verliep het acceptatieproces goed en hebben we de merknaam A.R.T.Z. omarmd samen met het prachtige logo. Eigenlijk jammer dat je maar één naam nodig hebt!

Titia VeldmanRegiocoordinator samenwerkende Gelderse Ziekenhuizen

De merknaam iBulb is vanaf de lancering in 2012 goed ontvangen door de bollensector. De naam iBulb is kort, jong en aantrekkelijk en ook internationaal goed uit te spreken en herkenbaar. Samen met het sterke, opvallende beeldmerk zorgt het voor een hoge herinneringswaarde en frisse eigenheid. Het is de basis voor al onze communicatie en media-uitingen. We zijn er nog steeds erg blij mee.

Anne VerdoesPR & Communicatie iBulb

Naem levert voor Ballast Nedam Snel, Origineel, Creatief, Kleurrijk en Sympathiek haar inbreng bij prekwalificaties voor PPS-projecten. Altijd resulterend in een nieuwe, bruikbare en pakkende projectnaam en dito beeldmerk. Naem creates SOCKS!

Drs. Ing. J.W.H.M. van Ooste MFMProjectdirecteur Ballast Nedam

Het gaat internationaal gezien zo goed, dat we toe waren aan één internationale naam voor al onze activiteiten. Tot nu toe had Qassa voor elk land een merknaam in de eigen taal, zoals MoneyMiljonair voor Nederland, MoneyMillionnaire voor Frankrijk en MoneyMilioner voor Polen. Naem ontwikkelde zoals beloofd een korte, krachtige merknaam zonder concrete betekenis, die in ieder land gebruikt kan worden. Via een knipoog naar het Nederlandse woord Kassa, blijven onze Nederlandse wortels slim zichtbaar.

Sander RietbergenCEO Qassa

In onze zoektocht naar een naam voor het nieuwe portaal van Patientline zijn wij in contact gekomen met Naem. Hun enthousiaste en professionele werkwijze heeft ertoe geleid dat wij een fantastisch label op ons product konden plakken. De positieve reacties van onze klanten bevestigde dit. Zonder Naem waren wij er niet in geslaagd om een dergelijke propositie goed te ontwikkelen.

Marco PaansCEO Patientline BV

Naem heeft ons bedrijf een enorme Boost gegeven door onze oude huisstijl te rebranden. We hebben nu een waanzinnig mooi nieuw logo, huisstijl en website. Naem verdiept zich echt helemaal in de filosofie van uw bedrijf en komt dan met waanzinnig mooie ontwerpen die tot de perfectie uitgewerkt worden. Naem = Verhelderend!

Kees KoopmanDGA MijnPakketDienst

Qlima. De naam is nieuw en heeft een subtiel ontwerp. De Q staat voor kwaliteit, het merk straalt vertrouwen uit en staat voor gebruiksgemak. In onze periodieke nieuwsbrief PVG Today hebben we onze relaties het nieuwe merk voorgesteld en we mogen wel stellen dat het fantastisch ontvangen is. De reacties hebben eigenlijk uitgewezen dat de nieuwe merkuiting vakwerk is op het gebied van communicatie: simpel en effectief!

Jeroen KramerSalesmanager PVG Benelux

Wilt u op zeker spelen tijdens de ontwikkeling van uw merkidentiteit?