PriceWaterhouseCoopers PWC?

By | BrandWatching

PriceWaterhouseCoopers heet vanaf nu PWC.
Via onder andere radio-reclames, vertellen ze ons dit prachtige nieuws.

Gemiste kans en erg jammer, vind ik.

Waar PriceWaterhouseCoopers nog onderscheidend, autoritair en sexy klonk, is PWC in mijn ogen de merknaam van de regionale rioolbuizen leverancier.
Wat gaat Deloitte en Touche nu doen? D&T ?
En Ernst & Young zal hierna wel volgen met E&Y.

Zeker in de huidige financiële wereld is een onderscheidende positionering volgens mij van enorm belang en liggen hier behoorlijke kansen voor ondernemingen en ondernemers.

Natuurlijk snap ik dat de naam te lang is voor snelle reclame en URL problematiek, maar toch.
Als ze willen versimpelen, waarom dan geen ‘Waterhouse’?
Ook niet erg origineel, geef ik direct toe, maar qua connotatie en beleving al een stuk beter dan PWC.
En een goede balans tussen Vertrouwen en Verstoren.

PERSBERICHT (01-02-2010): Bureau NAEM uniek in totaalaanpak rondom merk- en productnaamontwikkeling

By | AangeNaem!

Het namedesign & branding bureau NAEM helpt ondernemers, organisaties en overheden met een unieke totaalaanpak voor creatieve en constructieve oplossingen op het gebied van naam- en merkcreatie. Waar andere bureaus ophouden gaat NAEM verder. Naast het ontwikkelen van namen, logo’s, huisstijlen en webdesign, verzorgt NAEM ook internationaal het linguïstisch onderzoek, de juridische bescherming en de webregistratie. Daarnaast doet het bureau uitgebreid onderzoek naar het merk, de markt en de acceptatie van zowel de naam als het beeldmerk onder de doelgroep. Door deze geïntegreerde aanpak ontstaat optimale synergie.

NAEM B.V. bestaat uit topdesigners op het gebied van packaging design, logo’s en huisstijlen, in combinatie met conceptontwikkelaars, merkstrategen, webdesigners, marketeers, trendwatchers en positioneringdeskundigen. Samen met de ondersteuning van gespecialiseerde advocaten en de native speakers van een gerenommeerd taleninstituut, kunnen zij op elk niveau en voor elk vraagstuk de beste totaaloplossing bieden.

Initiatiefnemer en mede eigenaar van NAEM Christian Knaap: “Wij kiezen voor een geïntegreerde aanpak om te komen tot niet alleen creatieve, maar ook constructieve oplossingen. Door de inzet van gespecialiseerde juristen en taalkundigen zorgen wij voor grondig onderzoek in de landen en culturen waar de naam en het beeldmerk gebruikt gaat worden.
Wij doen diepgaand visueel en linguïstisch onderzoek. Daarmee voorkom je onbedoelde merkenmissers zoals de Fiat Croma.”

NAEM creëert de merknaam, het logo en de huisstijl en registreert de naam en het beeldmerk internationaal als uw intellectueel eigendom. NAEM is uniek. One-stop-shopping voor ondernemers, organisaties en overheden. Transparant en betaalbaar.
It’s all in the NAEM.

Wij zijn voor iedereen bereikbaar!

Champagne moet je niet in je haar smeren.

By | OpMerkelijk

Waarom zou je je merknaam onderzoeken en vastleggen?
Zeker als je zo’n grote speler bent als bijvoorbeeld Andrélon is er een kans dat je je hierover niet te druk gaat maken. Klanten snappen toch dat Shampoo niet te drinken is?
Er was 8 oktober een kort geding voor nodig om hen dit aan het verstand te brengen.

Merknamen worden beschermd. Zo ook de merknaam Champagne.
Andrélon, binnenkort 70 jaar, bedacht de naam Champagne te gebruiken voor dit jubileum.
Champagne, de eigenaar van dit merk, vond dit not done.
Daarom daagde ze Andrélon voor de rechter. En wonnen ze de zaak. Hoe kinderachtig dit ook mag klinken, had Champagne echt wel een punt. Hoe zou jij het vinden als jouw (merk)naam door iemand anders wordt gebruikt puur om geld mee te verdienen?

Unilever, de moeder van Andrélon, telde haar knikkers en besloot hier niet tegen in beroep te gaan. Gelijk hebben ze, want dit konden ze nooit winnen. Zij zouden zelf hun merken zoals UNOX, Becel of Croma ook met hand en tand verdedigen mocht jij er ge- of misbruik van willen maken. Wat de laatste merknaam betreft, ken ik nog wel een autobedrijf die ze op het matje zouden kunnen roepen..

Lang verhaal kort: Bescherm je merk en onderschat merkeigenaren niet.
340.000 flessen Shampoo zoeken op dit moment een nieuwe naam.
Een 70 jarig jubileum heet trouwens “Platina“.

Platina.
Is geen beschermde merknaam.
Misschien een idee voor de Andrélon Jubileum Shampoo?