De grootste uitdaging waar elk naamcreatie en ontwerpbureau voor staat is de creatie en branding van haar eigen merk.
Aan het kapsel herken je de kapper, toch?
Volgens ons moet elk ontwerp de perfecte balans hebben tussen Vertrouwen en Verstoren. Dit moest dan zeker ook uit onze eigen positionering blijken:
Het woordmerk Naem.
Naem is het schoolvoorbeeld van een onderscheidende en toch beschrijvende merknaam voor een naamcreatiebureau.
Naem klinkt zowel authentiek als prikkelend en vernieuwend. Internationaal heeft Naem in vrijwel elke taal dezelfde connotatie.
De meeste mensen spreken Naem uit als “Name “; in Nederland zelf wordt ook vaak “Nahm ” gezegd. Allebei prima voor ons.
De merknaam is gemakkelijk te onthouden en uit te spreken.
Naem bevat tevens een historische knipoog naar de locatie van onze backoffice in Goes. Rond 1550 speelde zich hier namelijk een oudhollandse twist af tussen de heer Reygersberch en de heer Boxhorn over de naem Goes .
Het beeldmerk Naem.
De N is vrolijk en krachtig en staat voor het prettige en no nonsense contact die wij met onze opdrachtgevers genieten.
De A en de E die in elkaar overvloeien staan voor het sterk creatieve traject wat uiteindelijk samensmelt met de merk-, markt-, linguïstische- en juridische onderzoekresultaten en registraties;
Onze unieke totaaloplossing!
Het beeldmerk eindigt met de laatste speelse poot van de M die staat voor de plezierige afsluiting van onze succesvolle merknaam-trajecten.
Uiteindelijk is het logo gewoon heerlijk eenvoudig en door de verstoring van de in elkaar overlopende AE zorgt het voor een hoge herinneringswaarde!
It’s all in the Naem!
Er gaat heel wat mis op het gebied van professionele naamcreatie en merkdesign. Ideeën worden vaak doodgedacht door logge bureaus of stroeve managementlagen of er wordt ondoordacht en te snel gekozen voor de brainwave van de directeur/eigenaar. Omdat dit toch ook vaak erg vermakelijke uitingen oplevert, willen we de volgende voorbeelden graag delen.
En Ok, ik geef het toe:
Sommige voorbeelden zijn uit de oude doos, maar toch willen we ze je niet onthouden. Laten we beginnen met de bekendste. Het pakje braadboter:
Tevens als Fiat te verkrijgen.
De combinatie Automerk en Spaans werkt sowieso vaak niet.
Zo betekent “Pajero”
..in het Spaans “Rukker”, wat natuurlijk wel weer een beschrijvende merknaam is als je er een sleurhut achter hebt hangen.
De “NOVA” van Vauxhall
betekent “gaat niet” of “doet het niet” in het Spaans.
Met de aanschaf van een Pinto of
…geef je aan dat de grootte er niet toe doet en als je vooral iets wilt drinken wat geen koffie is, bestel aan de Spaanse Costa dan
(“is géén koffie” in het Spaans, red.)
Nog een opvallende recente merknaam van een andere orde:
Onlangs zijn het miljardenbedrijf Gazprom EP International en het Nigerian National Petroleum Corporation een strategische samenwerking aangegaan.
De combinatie van de merknaam Gazprom en Nigeria, zorgde voor het volgende nieuwe internationale merk:
Vraag aan een willekeurige jongvolwassene hoe je dit uitspreekt en je ziet direct het probleem.
Ook bedrijven en producten die al jaren een bepaalde merknaam dragen, komen soms in de problemen wanneer over exporteren wordt nagedacht. Soms wordt er klakkeloos naar het Engels vertaald zonder er door een taalkundige naar te laten kijken.
Een honderden jaren oud recept voor een vruchtendrank waar heel Korea in de zomer van geniet, schijnt rijp te zijn voor de export:
Een naamsverandering lijkt ons toch wel op zijn plaats vóór lancering in het Westen.
Je bedrijf de familienaam geven is ook een mogelijkheid.
Alleen heeft dit soms ook bijwerkingen.
Toch kan het er zo maar voor zorgen dat je merk al snel “top of mind” wordt bij consumenten en afnemers. Iets wat ieder merk graag zou willen:
Als ik in de USA zou wonen en zou gaan verhuizen, weet ik wel aan wie ik het eerste denk!
Ook in Nederland zijn dit soort positieve voorbeelden van beschrijvende merknamen te vinden. Neem bijvoorbeeld mollenbestrijdingsfirma De Laatste Hoop uit Boskoop:
Of de mest-transporteur uit Beuningen, de van der Mark shit group:
Wat ze vervoeren staat duidelijk op al hun schitterende vrachtwagens gemeld. Een goede beschrijvende merknaam lijkt me. En ook de domeinnaam was nog vrij.
Heb je zelf nog opvallende merken of naam-uitingen in Nederland gezien, geef deze aan ons door. Wij zullen deze dan met bronvermelding publiceren.
Merkontwikkeling tegen lage kosten via internet en social media is de droom van iedere marketingafdeling van grote multinationals. Met de introductie van social media is er daarentegen een ware revolutie ontstaan in consumentenland. De consument is in the lead en iedere goed verwoorde klacht of opmerking over een winkel of leverancier geplaatst op twitter, facebook of andere site, is de nachtmerrie voor elke traditionele directie.
Grote bedrijven schieten hierop als reactie vaak in een kramp en vertonen direct agonistisch gedrag.
Bedrijven zoals bijvoorbeeld de NS hebben ontdekt dat je juist heel veel kansen hebt met de technologie die consumenten vandaag de dag gebruiken.
Is je trein te laat? Twitter je klacht naar de NS en ze tweeten je direct terug. Als klant ervaar je dat er echt naar je geluisterd wordt. Briljant!
Zie je beren op de weg?
Probeer er dan voor de verandering eens mee te dansen!
Dat je social media ook in je voordeel kan laten werken, ontdekken gelukkig steeds meer bedrijven. Neem nu een product als Tipp-Ex. Er is toch niets slaapverwekkender dan kantoorartikelen? Tipp-Ex heeft het toch voor elkaar gekregen om haar product in één keer sexy te maken met het volgende filmpje die nu al bijna twee maanden op You Tube rondzwerft. Merkcreatie pur sang!
Let wel: tegen een budget waar je een gemiddelde Telegraaf pagina voor kan reserveren, hebben ze nu al zo’n 12 miljoen (!) bezoekers gehad.
Filmpje vereist Flash ondersteuning.
Op een dag schilderde Dick Bruna een lief klein konijntje. Zij had de potentie om uit te groeien tot een exportproduct op het niveau van Delftsch Blauw, Goudse Kaas en Nederwiet. Alleen haar naam Nijntje Pluis kreeg een negatief advies van de linguïstische experts. Dus kreeg zij buiten Nederland de artiestennaam Miffy.
Over heel de wereld waren de kwartetspellen, dekbedden en tandenborstelhouders met haar beeltenis niet aan te slepen. Vooral in Japan werd ze zo populair dat daar een klein copykatje besloot te ‘piggy back riden’; zo ontstond Hello Kitty uit de koker van Sanrio. Dezelfde onschuldige stijl, gelijkklinkende naam, maar een poesje dus niet hetzelfde. Mercis, de beschermengel van Miffy, kon er niets aan doen. Maar dat kon beter dacht Sanrio, daarom kreeg Kitty een lief klein konijntje als vriendinnetje, genaamd Kathy. Dat ging Mercis toch echt te ver. Sanrio had nog wel voor tien verschillen gezorgd met Miffy, maar dat was op het niveau van een puzzelboek. Deze week besloot de rechtbank in Amsterdam dat Kathy een ongewenste vreemdeling is. Hoi hoi riep nijn, wat fijn!
Niet alleen producten en diensten kunnen merken worden. Ook namen van personen kunnen uitgroeien tot wereldwijde merken. Denk maar aan Michael Jackson. Dit merk kun je dan ook net zo goed beschermen als bijvoorbeeld Champagne.
Geert Wilders is vanaf nu ook een officieel merk.
Hij heeft zich onder verschillende klasses ingeschreven in het Benelux Merkendepot. Zo ook in klasse 16 waar “kleefstoffen voor huishoudelijk gebruik” onder valt.
Hobbylijm dus.
Als je goed nadenkt over de toekomst, dan hou je alvast rekening met je plannen en je strategie ten aanzien van je merk.
Doet Wilders dit ook?
Kabinet Wilders is opmerkelijk genoeg alvast geregistreerd in de databank van het Benelux Merkendepot..
NB: Een registratie van de merknaam Rutte is alleen nog te vinden onder alcoholische dranken (uitgezonderd bier).
Verhagen als merknaam vinden we terug als reinigingsmiddel of veegwagen.
NB: Dit bericht is overgenomen door de Adformatie op 11 november 2010.
Sommige merken richten zich vooral op de early adopters.
Vanuit deze benadering duurt het vaak een tijd voordat een product of dienst gemeengoed wordt onder alle leeftijds -en acceptatiegroepen.
Hier is naming, branding en positionering dan ook totaal op aangepast.
Apple heeft zich nooit zoveel aangetrokken van gevestigde orde en traditionele lanceringstrajecten. Ook dit is branding.
Apple overtuigd door de kwaliteit en uitstraling van hun productrange.
Apple verkoopt dan ook niet alleen producten, maar zéker ook imago.
Met de lancering van de iPad is dit geen ander verhaal.
Naast het gebruiksgemak is het een geweldig stukje speelgoed en wil je er graag mee gespot worden.
Toch is het mooi om te zien dat de iPad het óók al snel zal gaan winnen bij de senioren.
Het volgende filmpje van de Consumentenbond bewijst dit:
NB: Vergeet je ouders en opa & oma niet in December.
Waarschijnlijk noemen ze het een AaiPet ; en ze hebben nog gelijk ook…
De AaiPet wordt in omzet het best verkochte Kerst -en Sint Nicolaascadeau van 2010!
Woorden die je om kunt draaien heten palindromen.
Bekende voorbeelden hiervan zijn lepel, negen en raar.
Maar ook Saab, mok en nep mogen we zo noemen omdat ze omgekeerd een betekenis hebben.
De koortsmeetsysteemstrook en de parterretrap zijn voorbeelden voor gevorderden.
Er zijn hele zinnen palindroom te maken.
Sommigen proberen het zelfs met hele liedjes.
Geniet van Weird Al Yankovic:
Weird Al Yankovic: Bob from ding dong on Vimeo.