Eigen merk eerst!

By | BrandWatching

Vandaag werd bekend dat TNT haar naam gaat veranderen in PostNL.
Na merklanceringen zoals de Nederlandse Energie Maatschappij, Pickwick’s Hollandse Thee en pannenkoeken die Jan heten, kun je wel spreken van een doorzettende trend in merknaamgeving:
De “Ik hou van Holland” factor!

Globalisering heeft dus een opvallend neveneffect.  Het valt op dat ook naming & branding steeds meer een regionaal karakter krijgt. Binnenkort zien we de definitieve terugkeer van de familienaam als merknaam en zien we op verpakkingen steeds meer molentjes en koeien verschijnen. Waar we ons een paar jaar geleden binnen merk-ontwikkeling nog schaamden voor het kleine Nederland, zit je in de toekomst schijnbaar gebeiteld met een nationalistische uitstraling.
Een trend die in de ons omringende landen trouwens al jaren wordt beleefd.

Taart is een Blog waard!

By | ZogeNaemd

Al onze klanten zijn stuk voor stuk blij en verrast door onze merknaamcreatie en ons merkdesign. Of ze nu multinational zijn of als éénpitter een merk willen lanceren.
Hier zijn wij natuurlijk erg trots op en hier doen we het voor!

Soms verrassen onze klanten ons ook. Net zoals vanochtend.
We bedanken hierbij Charlie ter Horst voor de heerlijke taart.
En ook al noemen wij onze klanten normaal niet op onze website:
Taart is een Blog waard!

Begin dit jaar hebben wij voor Charlie de merknaam, het logo en de huisstijl ontwikkeld voor zijn bijles, huiswerkbegeleiding en eindexamentraining instituut. Net zo trots als wij zijn op ons werk, is hij het op zijn nieuwe merknaam, Vincius.
Vincius (voorheen drs. ter Horst eindexamentrainingen) is voor iedereen die betere cijfers wil halen, te vinden op de Herengracht 274 en op de Curaçaostraat 89 Hs te Amsterdam.
Wij wensen Charlie en zijn team veel ‘succes door aandacht‘ met Vincius!

BMW iCar?

By | BrandWatching

BMW heeft vanmiddag haar nieuwste merk gelanceerd:
de BMW i.
Dit nieuwe merk komt vooralsnog direct onder het moedermerk BMW te hangen, maar wél als de aparte merknaam: i.

De i als onderdeel van een merknaam is zo goed als wereldwijd opgeëist door Apple. Dit bedrijf heeft al menige onderneming die dit i-tje in haar merknaam had staan, succesvol voor de rechter gedaagd inzake merkinbreuk.
Neem daarbij het feit dat BMW i Ventures (een fonds waarin BMW onlangs 100 miljoen euro durfkapitaal in heeft gepompt) haar eerste investering heeft gedaan in het amerikaanse My City Way, een bedrijf dat GSM Software maakt, en je snapt mijn punt.

Ik kijk met spanning uit naar de rechtszaak en de jurisprudentie die de uitkomst van deze zaak met zich mee zal brengen.
Misschien mogen we straks allemaal het i-tje weer gaan gebruiken…

Its over?

By | BrandWatching

Perceptie en werkelijkheid.
In de electronica-retail woedt al tijden een perceptie oorlog. Deze oorlog heeft als onderwerp vrijwel altijd prijs en service als uitgangspunt. Iedere formule gilt als hardste dat ze de beste prijs/service verhouding hebben. In werkelijkheid verschelen ze niet zoveel van elkaar. Het laatste slachtoffer van deze oorlog is
Its Electronics.

Een paar maanden geleden nog maar hebben ze hun logo, huisstijl en slogan verandert:

werd na een kostbaar rebranding proces:


Best Buy. Best Service. Waar hebben we dat eerder gezien?

Was dat misschien BCC:

of toch Mikro Electro?


Het ontwikkelen van merkbeleving zou altijd moeten starten met het antwoord op de simpele vraag:
Waarin ben ik uniek, geloofwaardig en relevant?

Hierop begint het bouwen aan onderscheidend vermogen.
Zorg dat je jezelf duidelijk en authentiek onderscheidt in plaats van simpelweg de positionering van je mede-aanbieders te gaan kopiëren.
Dit laatste kost je je kop.
Hier trappen consumenten namelijk niet meer in.

Het significante verschil tussen verstopping en diarree

By | OpMerkelijk

Iedereen met kinderen koopt het. Roosvicee. Zo ook ik (dochter van 3, zoon van 6). Vroeger had je één smaak, vooral erg lekker in de ouderwetse vlaflip. Tegenwoordig moet ook Roosvicee mee in de vaart der volkeren, dus segmenteren ze niet meer alleen op smaak, maar ook op consequenties van gebruik. Hier horen dan ook nieuwe sub-merknamen en een nieuw uiterlijk bij. Helaas heb ik als jonge vader ontdekt dat dit niet helemaal gelukt is. Mijn dochter had afgelopen weekend diarree en ik heb haar de verkeerde Roosvicee gegeven, die daarentegen wél het door de fabrikant beloofde effect had…:

..Zoek de verschillen..

Je onderscheidt, met korte -ij,  jouw merk met die van de concurrent door een sterke merknaam en een onderscheidend merkdesign. Maar ook in je merkenportfolio onderling moet je zorgen dat je in de nuances genoeg verschil aanbrengt. In dit voorbeeld ervaar je dat naming erg nauw samenhangt met vormgeving . Een goede merknaam is pas het halve werk.

Consumenten zijn zeer visueel ingesteld, vooral in een supermarkt. Dit geldt misschien nog wel het meest voor jonge vaders. In dit geval had alleen al een andere kleur dop de truc voor mij kunnen doen…