Een merk is net schimmel

By | BrandWatching

Een merknaam is de inspiratiebron en de basis voor de totale bedrijfsstrategie. De belangrijkste doelstelling van een sterke merknaam is dat deze binnen afzienbare tijd aansluiting vindt bij de doelgroep.

Een merk heeft dus wat tijd nodig om te groeien in de markt.

Om dit proces visueel te maken heb ik hier een nogal letterlijk voorbeeld: de billboards van de nieuwe film van Warner Bros., Contagion.
Vanaf 20 oktober te zien in de Nederlandse bioscoop:

Vederlichte briefing

By | OpMerkelijk

Als merkontwerpers komen we op de meest interessante plekken. Van multinationals tot eenmanszaken, van non profit organisaties tot overheden. Allerlei producten en diensten passeren bij ons de revue. We hebben een geweldig vak en weten na alle jaren ondernemen en ontwerpen van veel branches de specifieke ins and outs.

Vorige week waren we voor een briefing bij Ducky Dons. Deze naam zegt u waarschijnlijk niets, maar als u slaapt onder een donzen dekbed heeft u een zeer grote kans dat de dons in uw deken bij dit bedrijf vandaan komt. Al sinds begin 1950 is dit bedrijf actief producent en leverancier van eenden en ganzendons. Volledig MVO trouwens. De dons van Ducky Dons is het bijproduct van de slacht.
Deze lieve beestjes worden dus niet gefokt voor dons.
Dat slaapt wel zo lekker.

Hieronder een paar filmpjes van de dons sorteer machines.
Ons gaf het een Leonardo da Vinci-achtig gevoel:

Foutje, B DNKT

By | ZogeNaemd

Een gedegen juridisch vooronderzoek naar de beschikbaarheid van je merknaam en de associaties die deze bij consumenten oproept, is net zo belangrijk als de registratie van je merk zelf.


Waarom?
Vandaag in het nieuws: KLIK.

 

 

De Zorgelijke Merknamenbrij

By | ZogeNaemd

Odion, Espria, Amphia, Allévo, Vilente, Axion Het lijkt erop dat zorginstellingen zich tegenwoordig maar al te graag koud, onherkenbaar, zonder persoonlijkheid en compleet zielloos proberen te positioneren in een markt waar persoonlijke benadering juist van levensbelang is.
Voor de zorgafnemer vaak zelfs letterlijk.


Dure merknaampuzzelaars met een gebrek aan creativiteit en lef zorgen voor deze onderling inwisselbare, verwarrende en nietszeggende merknamenbrij.  Het is tegenwoordig compleet onduidelijk geworden of je bij een woningbouwvereniging, verzekeringsmaatschappij, thuiszorginstelling of ziekenhuis binnenstapt. Naamcreatie en merkdesign zijn in de zorgsector volledig doorgeschoten.
Read More

Op uw Gezondheid!

By | ZogeNaemd

De volgende mensen hebben het boek “De Toekomst van Gezondheid” van Adjiedj Bakas gewonnen:

Peter Smits, Marieke van der Zwan-Metselaar, Petra Portengen, Ludo van Dongen en Wilma Harms:
Gefeliciteerd en op uw gezondheid!

Het boek landt binnen een paar weken op jullie deurmat!
We wensen jullie veel leesplezier en inspiratie toe en bedanken hierbij tevens alle overige  deelnemers van deze verloting voor de vaak inspirerende mailtjes die we hebben mogen ontvangen.

Namaak is zóóóó 2008.

By | OpMerkelijk

Soms loop je er toevallig tegenaan. Een gekaapte huisstijl.
Zo ook ik. Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand.
Het is gewoon een doos van een gemiddeld groenten distributiebedrijf, die haar producten in Nederland levert aan een voordelige vierletterige Duitse supermarktketen:

Kijk je echter iets dorstiger, of met een geoefend oog, dan zie je direct wat ik bedoel:

Let vooral op het ‘subtiele’ gebruik van de kleuren, het lettertype, de positionering van het kroontje/sterretje en de schaamteloze kopie van het wereldberoemde lachende e-tje van Heineken. Elite lijkt op deze manier goedkoop en snel hetzelfde merkvertrouwen onder haar afnemers te willen genereren, waar Heineken jaren hard aan heeft moeten bouwen.

In de supermarkt zag je de afgelopen decenia vooral B en C-merken erg hun best deden om op het alom bekende A-merk te lijken. Of je zag huismerken zonder enkele vorm van merkuitstraling.

Gelukkig is er een nieuwe trend. Veel huismerken of ‘Private Label‘ zijn de laatste tijd bezig zichzelf een onderscheidende merkidentiteit te geven. Ze doen vaker hun best om juist niet op de bekende A-merkfabrikant te lijken. Private Label, verantwoordelijk voor meer dan 25%(!) van de totale supermarktomzet, geeft zichzelf dus voortaan een merkidentiteit zonder plat te jatten. Dat is goed nieuws, vooral voor de consument! Deze nieuwe trend hebben we ook gezien op de PLMA te Amsterdam, zoals bijvoorbeeld deze gepelde tomaten en gesneden champignon:

Het bouwen van een nationaal of internationaal merk is een specialistisch vak met vele valkuilen. Een goed en eerlijk gebouwd merk levert volgens ons niet alleen geld op, maar is de basis van de zo belangrijke gunfactor van het merk op langere termijn. Deze basis zit niet in knip, jat en plakwerk, maar in expertise, lef, creativiteit en vakmanschap in merkontwikkeling.

Consumenten zoeken authentieke merken.
Namaak is zóóóó 2008.

Naem verloot 5 X ‘De Toekomst van Gezondheid’ van Adjiedj Bakas!

By | ZogeNaemd

Afgelopen vrijdag was de presentatie van het inspirerende boek De Toekomst van Gezondheid van trendwatcher Adjiedj Bakas, waaraan Naem een bijdrage heeft geleverd rondom naming en branding in de zorgsector van de toekomst.

Het eerste boek is officieel in ontvangst genomen door Loek Hermans (voorzitter Eerste Kamerfractie VVD en voorzitter van de UEAPME), nadat Martin van Rijn (bestuursvoorzitter PGGM) en Arné van den Boom (directielid Achmea) geïnterviewd werden door Sven Kockelmann over hun toekomstplannen in relatie tot de trends in dit boek.

…en het bleef nog lang onrustig in Amsterdam.

Bent u geïnteresseerd in het boek van Adjiedj?
Naem geeft er de komende maand 5 weg!

Het enige wat u hiervoor moet doen is een e-mailtje met een korte motivatie sturen naar info@naem.name.
Wij verloten 13 juni aanstaande 5 boeken onder de inzenders!

Naem doet onderzoek naar vestigingsmogelijkheden in Duitsland

By | ZogeNaemd

11 april jl. hebben wij in Dortmund de aftrap gegeven voor een uitgebreid onderzoek naar de expansie-mogelijkheden van Naem binnen de Duitse markt. Dit marktonderzoek wordt door een uniek Crossborder-project van de Hogeschool van Amsterdam en de Fachhochschule Dortmund gerealiseerd. De komende 2 maanden zullen 50 Nederlandse en Duitse studenten in gecombineerde projectteams van +/- 6 personen aan de slag gaan met de hoofdvraag:

Hoe moet Naem zichzelf succesvol exporteren naar Duitsland?

We zijn er erg trots op deel uit te maken van dit internationale project! In juni zullen de marktanalyses door de verschillende projectteams gepresenteerd worden op de Hogeschool van Amsterdam. Op basis van deze resultaten en onze eigen ondernemersgeest, zullen wij de expansie van Naem naar Duitsland hierna gaan realiseren.