Twee Zeeuwse organisaties voor speciaal onderwijs, De Korre en Respont, besloten om dit jaar te gaan fuseren. Na een pitch met drie creatieve bureaus kreeg Naem de opdracht om het merk hiervoor te ontwikkelen. Zowel de merknaam als ook het logo en de huisstijl. Op 1 augustus werd het nieuwe merk in Middelburg gelanceerd: Ozeo.
Het moest een echt moedermerk worden en dus geen verwarring opleveren met de individuele scholen en locaties. Daarnaast moest de naam passen bij een ambitieuze organisatie, met heel Zeeland en omstreken als werkgebied.
Creatief, toegankelijk en vernieuwend waren sleutelwoorden die de fusiepartners ons verder meegaven, naast harde eisen zoals een beschikbaar .nl-domein. Wat we jammer genoeg niet kunnen laten zien is de gevarieerde shortlist die we vervolgens opleverden. Naast meer beschrijvende, associatieve en suggestieve namen presenteerden we ook een aantal abstracte namen, waaronder Ozeo. Die naam werd vrijwel direct door onze opdrachtgevers omarmd. Ook de beide directies kozen onmiddellijk voor deze naam.
Ozeo is natuurlijk niet helemaal abstract. Je hoort er de ‘zee’ van Zeeland in en je kunt er de ‘o’ van ‘onderwijs’ in lezen. Daardoor voelt de naam direct vertrouwd. Toch is het vooral een naam met merkgevoel. Ozeo staat straks als afzender borg voor de kwaliteit, visie en missie van de nieuwe organisatie: toegankelijk, goed en vernieuwend speciaal onderwijs in de eigen regio, voor ieder kind dat dit nodig heeft. Vandaar ook de door Naem bedachte onderregel: ‘speciaal in onderwijs’. Het logo is geïnspireerd op de Zeeuwse Knoop en staat voor alle verschillende stakeholders (kinderen, leraren, ouders, directie en bestuur) die met Ozeo verbonden zijn
We wensen Ozeo veel succes met het uitbouwen van het nieuwe merk!