Naem begeleidt regelmatig brainstorms, workshops en andere interne trajecten voor naamontwikkeling bij organisaties. Een strak geplande optelsom van coaching, kennis en inspiratie brengt jullie in korte tijd samen naar een winnende naam. Dat bespaart veel kostbare tijd en een samen gedragen, sterke naam helpt om je doelen te verwezenlijken. Om in de stemming te komen, vind je in deze serie alvast een aantal tips en trucs. Spaar ze allemaal! De truc van vandaag: de oxymoron.
Wat is het?
Bij naamontwikkeling zoek je niet alleen naar de juiste woorden, maar ook naar de juiste stijlfiguren. De stijltruc met de mooiste naam is de oxymoron. Je kent hem van uitdrukkingen als levend lijk, global village, wandelende encyclopedie, koudvuur, mooi van lelijkheid, moderne slavernij, rollatorjeugd en volwassen kleuter. Je zet er je publiek heel even mee op het verkeerde been en deelt dan een rake klap uit. Een oxymoron lijkt op het eerste gezicht een tegenspraak, maar door een van de delen figuurlijk op te vatten ontstaat een opvallende beeldspraak. De stijlfiguur is het geheim van prikkelende boek-, film- en liedtitels zoals Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick), De feesten van angst en pijn (Paul Van Ostaijen), De Kleine Reus (Max Bolliger), Set Fire to the Rain (Adele) en Zo dom als Albert Einstein (Herman Brusselmans).
Nut voor naamgeving
Wanneer je een markt revolutionair wilt veranderen is een oxymoron de stormram waarmee je dat kunt forceren. Sterke voorbeelden zijn het opvulmiddel kneedbaar hout en de sportblessurekit Liquid Ice. Een ongekend PR-succes was De Vegetarische Slager. De media buitelden over elkaar heen om rond te bazuinen dat dit bedrijf plantaardige producten produceert die minstens zo lekker zijn als een hamburger of drumstick. De naam vertelde dat verhaal en hielp het bedrijf om de druk bevolkte markt van vleesvervangers open te breken. Dat leverde voor de oprichters in 2018 de hoofdprijs op: overname door Unilever.
Hoe verzin je een oxymoron?
Je vindt oxymorons door in tegenstellingen te denken: warm-koud, vloeibaar-vast, arm-rijk, levend-dood, etc. Of je zoekt naar iets met een spreekwoordelijke eigenschap en je vervangt die door iets contrastrerends. Zo kom je op namen als Weggeefwinkel, Tame Impala, Kleuteruniversiteit, Big Ant Studios, het visoliesupplementmerk Smart Fish en de tv-titels Zwarte sneeuw en Grey Rainbow. Je moet er wel op letten dat je met de naam iets zegt over je aanbod of over je merk. Oxymorons als Striped Giraffe, Blue Tomato, Hard Velvet en Spotted Zebra trekken eigenlijk alleen maar aandacht. Kies dus alleen voor zoiets als dat je hoofdstrategie is. Maar zoek liever iets dat zowel simpel als geniaal is.
Bel voor informatie over onze workshops en andere inhouse naamtrajecten met Christian Knaap, +31 (0)348 43 36 49
beeldcitaten: Kleuter Universiteit, De Vegetarische Slager, Smartfish