De Zorgelijke Merknamenbrij

By 28 juni, 2011ZogeNaemd

Odion, Espria, Amphia, Allévo, Vilente, Axion Het lijkt erop dat zorginstellingen zich tegenwoordig maar al te graag koud, onherkenbaar, zonder persoonlijkheid en compleet zielloos proberen te positioneren in een markt waar persoonlijke benadering juist van levensbelang is.
Voor de zorgafnemer vaak zelfs letterlijk.


Dure merknaampuzzelaars met een gebrek aan creativiteit en lef zorgen voor deze onderling inwisselbare, verwarrende en nietszeggende merknamenbrij.  Het is tegenwoordig compleet onduidelijk geworden of je bij een woningbouwvereniging, verzekeringsmaatschappij, thuiszorginstelling of ziekenhuis binnenstapt. Naamcreatie en merkdesign zijn in de zorgsector volledig doorgeschoten.

Christian Knaap, directeur Naem B.V.: “Een merknaam in de zorgsector moet warm, herkenbaar en uitnodigend zijn, met de perfecte balans tussen vertrouwen en verstoren. Een sterke merknaam blijft op je netvlies branden, heeft persoonlijkheid en karakter en zorgt voor de zo belangrijke gunfactor. Daadwerkelijk aansluiting vinden met de zorgdoelgroep begint volgens ons bij de ontwikkeling van de juiste merkbeleving.”

“Vanaf 2012 moeten ziekenhuizen en andere zorginstellingen nòg sterker met elkaar gaan concurreren. Marktwerking in de zorg zet door en er zal meer venture capital in de branche geïnvesteerd worden. Wat je gedachten hierover ook mogen zijn: Merkbeleving gaat een zeer belangrijke rol spelen in deze aankomende strijd op de zorgmarkt, waar volgzame patiënten veranderen in veeleisende zorgconsumenten. Het ontwikkelen van je merknaam is de belangrijkste eerste stap richting deze zorgconsument. Onderscheid je van het onnavolgbare letterlabyrint waar de klant niet weet waar hij aan toe is. Kies een authentieke naam waarbij zorgconsumenten zich thuis voelen.
It’s all in the name.”

“De Zorgelijke Merknamenbrij” is tevens als column opgenomen in het nieuwe boek van Adjiedj Bakas: “De Toekomst van Gezondheid”.