Merkontwikkeling tegen lage kosten via internet en social media is de droom van iedere marketingafdeling van grote multinationals. Met de introductie van social media is er daarentegen een ware revolutie ontstaan in consumentenland. De consument is in the lead en iedere goed verwoorde klacht of opmerking over een winkel of leverancier geplaatst op twitter, facebook of andere site, is de nachtmerrie voor elke traditionele directie.
Grote bedrijven schieten hierop als reactie vaak in een kramp en vertonen direct agonistisch gedrag.
Bedrijven zoals bijvoorbeeld de NS hebben ontdekt dat je juist heel veel kansen hebt met de technologie die consumenten vandaag de dag gebruiken.
Is je trein te laat? Twitter je klacht naar de NS en ze tweeten je direct terug. Als klant ervaar je dat er echt naar je geluisterd wordt. Briljant!
Zie je beren op de weg?
Probeer er dan voor de verandering eens mee te dansen!
Dat je social media ook in je voordeel kan laten werken, ontdekken gelukkig steeds meer bedrijven. Neem nu een product als Tipp-Ex. Er is toch niets slaapverwekkender dan kantoorartikelen? Tipp-Ex heeft het toch voor elkaar gekregen om haar product in één keer sexy te maken met het volgende filmpje die nu al bijna twee maanden op You Tube rondzwerft. Merkcreatie pur sang!
Let wel: tegen een budget waar je een gemiddelde Telegraaf pagina voor kan reserveren, hebben ze nu al zo’n 12 miljoen (!) bezoekers gehad.
Filmpje vereist Flash ondersteuning.