Waarom zou je je merknaam onderzoeken en vastleggen?
Zeker als je zo’n grote speler bent als bijvoorbeeld Andrélon is er een kans dat je je hierover niet te druk gaat maken. Klanten snappen toch dat Shampoo niet te drinken is?
Er was 8 oktober een kort geding voor nodig om hen dit aan het verstand te brengen.
Merknamen worden beschermd. Zo ook de merknaam Champagne.
Andrélon, binnenkort 70 jaar, bedacht de naam Champagne te gebruiken voor dit jubileum.
Champagne, de eigenaar van dit merk, vond dit not done.
Daarom daagde ze Andrélon voor de rechter. En wonnen ze de zaak. Hoe kinderachtig dit ook mag klinken, had Champagne echt wel een punt. Hoe zou jij het vinden als jouw (merk)naam door iemand anders wordt gebruikt puur om geld mee te verdienen?
Unilever, de moeder van Andrélon, telde haar knikkers en besloot hier niet tegen in beroep te gaan. Gelijk hebben ze, want dit konden ze nooit winnen. Zij zouden zelf hun merken zoals UNOX, Becel of Croma ook met hand en tand verdedigen mocht jij er ge- of misbruik van willen maken. Wat de laatste merknaam betreft, ken ik nog wel een autobedrijf die ze op het matje zouden kunnen roepen..
Lang verhaal kort: Bescherm je merk en onderschat merkeigenaren niet.
340.000 flessen Shampoo zoeken op dit moment een nieuwe naam.
Een 70 jarig jubileum heet trouwens “Platina“.
Platina.
Is geen beschermde merknaam.
Misschien een idee voor de Andrélon Jubileum Shampoo?
Hallo Christian,
Op het eerste gehoor/gezicht leuk bedacht! Maar ik meen dat de champagne-shampoo van Andrelon ook naar champagne rook. Typisch shampoo natuurlijk; het moet lekker rieken. En volgens mij riekt platina naar niks. Platina heeft ook een beetje een ‘witgrijs-oude-deftige-dametjes-gevoel’, want platina is geloof ik een witgrijzige tint. Alhoewel dat bij een jonge hippe griet ook weer heel anders kan staan…!
Ik kon reageren niet weerstaan, want ben sinds kort verzot op naamgeving.
Groet,
Silvana
Ha Silvana,
Bedankt voor je reactie.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Platina is ook niet creatief, net als champagne trouwens. Het ging mij erom dat je eigenlijk aan je water moet kunnen aanvoelen, dat merk-eigenaren ingrijpen als je aan hun concept komt. En dat je er goed aan doet je merk te registreren als je er zuinig op bent.
Groetjes,
Christian Knaap