Als je een bedrijfsnaam laat bedenken, wil je dat deze sterk is, onderscheidend, juridisch vast te leggen en taalkundig/cultureel niet op nare verrassingen stuit. Bij naamcreatie wordt het DNA van jouw onderneming naar een aantrekkelijk woordbeeld vertaald. Een bedrijfsnaam is dan ook meer dan een combinatie van een aantal letters; het vormt de basis van de totale identiteit die je wilt uitstralen.
Een bedrijfsnaam kun je maar één keer goed kiezen. Zeker wanneer je een nieuwe dienst, organisatie of product gaat lanceren is het laten bedenken van je merk-, en bedrijfsnaam essentieel voor het toekomstige succes van je onderneming. Naem helpt je met de zoektocht naar die ene, perfecte naamuiting.
“Iets bestaat pas echt, wanneer het een naam heeft.”
Merknamen
Sterke, onderscheidende & verleidelijke merknamen®. Ontwerpen vanuit het DNA van de opdrachtgever. Van een leeg blaadje tot en met de juridische merkregistratie. It’s all in the Naem.
Productnamen
Opvallend, verrassend & passend. Van één nieuwe productnaam tot het opzetten van totale productlijnen. Inclusief bijbehorende aanduiding strategie.
Bedrijfsnamen
Karakteristieke handelsnamen en aantrekkelijke bedrijfsnamen. Gespiegeld aan markt, concurrent en doelgroep. Toekomstbestendig. Met toegevoegde waarde voor klant en personeel.
Organisatienamen
De missie van de organisatie vangen in één woord. Getoetst aan de organisatieomgeving. Herkenbaar voor de doelgroep. Vernieuwend in de tijdsgeest. Van verfrissend tot institutioneel.
Fusienamen
Compromisloze naamontwerpen. Géén ABN-AMRO’s dus. Met acceptatie-en- omarming-door-alle-stakeholders garantie. Tijdens dit soort trajecten is Naem in the lead: inclusief het ingewikkelde interne communicatietraject dus. Fusies en naamsveranderingen zijn ons specialisme.
Slogan en Tagline
Van duidelijke, tijdloze omschrijvingen tot wervende campagnematige reclamekreten. Onderschat de merkwaarde van een goede ondertitel nooit. Dat doen wij ook niet.
Wat maakt een goede bedrijfsnaam?
Als je een bedrijfsnaam laat bedenken, dan wil je dat deze sterk en onderscheidend is. Bovendien moet hij uniek zijn, juridisch goed zijn vast te leggen en in taalkundig en cultureel opzicht niet verkeerd te interpreteren zijn. Daarnaast wil je ook dat je bedrijfsnaam verrast, verleidt en je in staat stelt snel een solide band op te bouwen met je doelgroep en interne team.
Daarom bedrijfsnaam laten bedenken door Naem
Een bedrijfsnaam laten bedenken is volgens Naem het delen van creativiteit, lef en jarenlange ervaring binnen het vakgebied van naamgeving, merkontwikkeling en corporate design. We beschikken over een vast en zeer ervaren ontwikkel- en ontwerpteam dat unieke en geloofwaardige concepten weet neer te zetten waar onze opdrachtgevers trots op zijn.
Totaalconcept van je merkidentiteit
Wij bieden een totaaloplossing rondom de positionering van je merk. Waar je bij andere ontwerpbureaus alleen een merknaam krijgt, doen wij het complete marktonderzoek, juridische onderzoek, taalkundige onderzoek en verzorgen naast alle registraties ook bijpassend artwork & design. Denk aan de ontwikkeling van je logo, huisstijl, webdesign en andere visuele uitingen. Daarnaast kun je bij ons rekenen op strategische begeleiding tijdens het hele proces. Kortom, je totale merkidentiteit is bij Naem in goede handen.
Bedrijfsnaam laten registreren
Het proces van een merknaam registreren is op zichzelf niet zo ingewikkeld. Wat het wel lastig kan maken, is als de registratie niet lukt omdat de beoogde merknaam bijvoorbeeld te veel op een ander merk lijkt. Dat betekent dat je de registratie helemaal opnieuw moet doen, wat veel tijd, frustratie en geld kost. Het uitvoeren van een gedegen juridisch vooronderzoek naar je beoogde merknaam is dan ook een must. Bij Naem doen wij altijd grondig onderzoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van merkregistraties. Wij werken hierbij nauw samen met ONEL Trademarks, hét merkenbureau voor het MKB.
Voor wie wij werken
Van start-ups en uitvindende eenpitters tot grote ondernemingen en multinationals, iedereen kan bij ons terecht voor een unieke originele bedrijfsnaam of productnaam. Ook doen wij regelmatig opdrachten voor onderwijsinstellingen, de zorg, private labelhouders, financiële bedrijven en non-profitorganisaties. De profilering van merk en product kunnen we bovendien internationaal oppakken met onze wereldwijde toegang tot relevante taal-, cultuur- en marktinformatie.
Laat je bedrijfsnaam bedenken door Naem!
Elke eventuele samenwerking start met een kennismaking. We hebben vier locaties waar je ons kunt opzoeken: Weesp, Woerden, Bergen op Zoom en Goes. In Goes zit ook ons hoofdkantoor. Al met al zullen er naast een vast projectteam van 4 professionals gemiddeld zo’n 25 mensen actief betrokken zijn bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam, merkidentiteit en strategie.
FAQ
Is mijn bedrijfsnaam al in gebruik?
Je kunt online in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel opzoeken of je bedrijfsnaam of handelsnaam al in gebruik is. Maar tegenwoordig is het ook aan te bevelen om jouw bedachte handelsnaam te checken in merkendatabases. Het gebeurd namelijk steeds vaker dat een bedrijfsnaam ook als Merk® wordt geregistreerd, aangezien een geregistreerd woordmerk veel bescherming biedt tegen kopieergedrag.
Hoe moet ik een bedrijfsnaam bedenken?
Het bedenken van je bedrijfsnaam doe je niet puur voor jezelf. De perfecte bedrijfsnaam spreekt juist je toekomstige klanten, stakeholders en leveranciers aan en onderscheidt jezelf van de concurrentie. Het gaat niet over jouw ‘smaak’, maar over de effectiviteit van de bedrijfsnaam extern en intern. Een goede bedrijfsnaam levert geld op en is de belangrijkste communicatie-uiting van je marketingmix.
Wat als een bedrijfsnaam al bestaat?
Wanneer de bedrijfsnaam bezet is, is het belangrijk om te weten in welke branche en SBI codes deze al geregistreerd is. Wanneer je in een totaal andere branche actief gaat worden, hoéft het bezet zijn van de naam geen probleem voor je te vormen. Doe hiervoor dus een goed handelsnaamonderzoek, voordat je je zelfbedachte bedrijfsnaam zomaar weggooit.
Hoe registreer je een bedrijfsnaam?
Een bedrijfsnaam registreren kun je zelf vrij eenvoudig doen via de website van de Kamer van Koophandel. Net zoals het ook vrij eenvoudig is om je bedrijfsnaam als merk® in het Benelux Merkenbureau te registreren. Doe wèl grondig naamonderzoek vóórdat je je bedrijfsnaam of merknaam inschrijft of besteed dit uit aan een jurist en voorkom hiermee een kostbaar namendrama!