Een namendrama is zeer slecht nieuws voor een opdrachtgever, maar gek genoeg goed voor onze portemonnee…
Dus hierbij bedankt naamcreatiebureau Naem alle Commerciële Copycats, Rappe Reclameboys, Drammende Domeinnamen-duwers, Twitterende Tekstschrijvers, LIKE-verzamelende Lone-Wolfs en Populaire Podcasters voor het betreden van Het Vak Naamcreatie. Zij zijn waarlijk onze beste verkopers en accountmanagers. Zij maken Naem rijk en succesvol. Een prima verdienmodel voor Naem dus. Ga zo door en nogmaals enorm bedankt!
Waarom is een namendrama deels een verdienmodel voor Naem?
Van alle unieke merknamen, bedrijfsnamen, fusienamen, organisatienamen en productnamen die wij de afgelopen 12 jaar met ons team succesvol hebben mogen ontwerpen voor onze opdrachtgevers, is zeker 20% direct het gevolg van een uit de hand gelopen namendrama van een voorganger. Wij ruimen dus heel vaak de veel te dure rommel van een ander op. Helaas.
Voor de opdrachtgever dan.
Hoe kan dat?
Sommige zelfbenoemde ‘naamexperts’ hebben het vaak drukker met reclame maken voor zichzelf, dan dat ze bevlogen met een bak vol gedegen kennis, creativiteit, lef en ervaring opdrachtgevers bedienen. De hoogste ranking in Google behalen is hier het heilige doel. Niet zozeer het vraagstuk van de klant. Want zeg nu zelf: iedereen kan toch naampjes verzinnen?
Een opdrachtgever daarentegen heeft soms geen idee wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een sterk en onderscheidend woordmerk dat op elk vlak hout snijdt. Dus klikt hij of zij op de eerste de beste hit die Google/insta/Facebook geeft.
Zo geeft hij zijn FIAT misschien al snel aan de ik-wil-op-één-in-Google verkoper, om deze belangrijke klus voor hem uit te gaan voeren. Een beetje commerciële opportunist die achter die klik zit, hengelt de klant dan zo binnen met wat ingestudeerde oneliners, gekopieerde tekst en wat CROMA op het hoofd. Dit is dus de grote valkuil. Want CROMA is geen echte boter.
Advies?
DOE 7 CHECKS voordat je in zee gaat met een naamcreatiebureau en weet wat de klok slaat:
CHECK de naam, propositie en positionering van het naambureau zelf.
CHECK de kennis van het team op elk vlak van (merk®) naamgeving.
CHECK welke merknamen, bedrijfsnamen en productnamen ze de afgelopen jaren gemaakt hebben.
CHECK de hoeveelheid repeterende naamtruckjes in het portfolio.
CHECK de referenties en bel opdrachtgevers. Hoe groot of klein dan ook.
CHECK de werkwijze van het bureau. Dit is heel belangrijk. Wat bieden ze eigenlijk en wat doen ze voor je?
CHECK de KVK inschrijving van het naamcreatiebureau
Met andere woorden:
Neem de uitbesteding van de opdracht net zo serieus als het gewenste eindresultaat.
It’s all in the name.
Resumé in praattaal:
Christian Knaap: “Wat zijn de deliverables? Is de aanvliegroute geloofwaardig? Wat doen ze aan nazorg?
Zijn ze naast creatief ook bedreven en ervaren in alle juridische, taalkundige en culturele facetten van naamgeving?
AKA: Is de dienstverlening en werkwijze écht en relevant of praten ze eigenlijk alleen commerciële p**p?”
Dit alles voorkomt een uit de hand gelopen en kostbaar namendrama.
En dan?
Nodig verschillende bureaus uit voor een ontmoeting en een gesprek.
Dat kost vaak niets. Alleen wat tijd. En zo voorkom je boter op je hoofd.
Maak daarna een afgewogen keuze met wie je in zee gaat.