Naamcreatie en merkdesign juridisch: Elk bedrijf of persoon met een nieuw (beeld)merk stelt zich wel eens de vraag: hoe moet ik mijn merk precies deponeren? Wanneer dien je een woordmerk in en wanneer een beeldmerk (logo)? Dit is een strategische vraag waarbij goed samenspel met de merkenjurist het beste resultaat geeft. Want het antwoord verschilt per geval .
Als er sprake is van een onderscheidend woord is ons advies om in ieder geval het woordmerk te deponeren. Een woordmerk geeft het meest ruime recht op gebruik van het woord. Dit is anders in geval van een beeldmerk, een merk bestaande uit woord- en beeldelementen, waar de bescherming de combinatie betreft. In een merkenrechtelijke kwestie zal het woord vergeleken worden met een ander merk en spelen beeldelementen geen rol en kunnen dus de overeenstemming niet verminderen.
Een woord is ook vaak het meest consistente onderdeel van merken en de ervaring leert dat woorden minder vaak veranderen dan logo’s. Als een logo verandert en je hebt alleen dit logo geregistreerd, dan zul je vaak opnieuw je merk moeten aanvragen, en verlies je ook nog eens je oude beschermingsduur.
Naast de bescherming van een woord kan een logo ook worden geregistreerd. Als een logo bestaat uit alleen een figuratief element zonder woorden, dan is bescherming van dit logo over het algemeen zeker aan te raden. Als het merk bestaat uit een logo met een merk, dan is verder overleg nodig: dienen wij alleen het logo in of de combinatie van het logo met het merk? Hoe het merk zal worden gebruikt is dan van belang. Als het logo naast de combinatie met het woord ook apart wordt gebruikt: dan is het antwoord apart registreren. Als alleen de combinatie wordt gebruikt dan is het vastleggen van de combinatie raadzaam om niet in de knoei te komen met gebruiksbewijs in een conflict in de toekomst.
Je zou dan wel kunnen denken om het logo, mits nieuw en afwijkend, als model vast te leggen om toch ook die bescherming van het logo zelf te kunnen inzetten. Bij een oneindig budget kunnen de combinaties natuurlijk ook gedeponeerd worden.
Tenslotte, dien je een logo in in kleur of zwart wit?
Beide is verstandig maar als je moet kiezen zal het toekomstig gebruik de doorslag geven: als je het altijd in dezelfde kleuren gebruikt dan is een depot in kleur verstandig. En anders is zwart/wit de beste oplossing, de kleuren worden niet geclaimd en je bent vrij in het kleurgebruik.