Merknamen bedenken vanuit de opdrachtgever begint met het zoeken naar woorden, betekenissen, klanken en associaties die naadloos aansluiten bij de wens van de klant. De eerste fase van naamcreatie bij Naem is de divergentiefase.
Tijdens deze divergentie, die een paar weken duurt, starten wij met een leeg blaadje en ontwerpen wij kwantitatief. Aantallen dus. En veel. Vanuit elke denkbare hoek naar de ziel van de opdracht toe.
En aan het einde van deze eerste stap, is ons team leeg en ligt de tafel vol met potentiële merknamen en parodieën op elkaars creaties:
Dit is nog maar de eerste stap uit het hele proces van naamcreatie. Hierna volgt de convergentie, het juridische onderzoek, de juridische registraties, het Linguïstisch onderzoek, het merk/markt/cultuur onderzoek en de uiteindelijke keuze van de klant.
De stappen hierna zijn het ontwikkelen van een logo, corporate identity en andere visuele ondersteuningen en communicatie strategie. Met net zoveel aandacht als deze eerste stap.